iqms

it skills proficiency

      Αρχική
      Υπηρεσίες
      Για γονείς
      Πτυχία
      Νέα - ανακοινώσεις
      Εργασίες μαθητών
      Links
      Επικοινωνία

Αναζήτηση άρθρων
   Λέξεις κλειδιά
  
   Ενότητα
  
      

Περιοχή γονεών - Υλικό για γονείς

Εφηβεία και διαζύγιο: πώς να αντιμετωπίσετε το διαζύγιο των γονιών σας
Η εφηβεία είναι μια περίοδος μεγάλων αλλαγών, όχι μόνο σωματικών αλλά και συναισθηματικών. Είναι επόμενο ότι η απόφαση των γονέων σας να πάρουν διαζύγιο αυτή την περίοδο της ζωής σας θα σας κοστίσει και θα σας επιβαρύνει συναισθηματικά.

Οι παρακάτω ερωτήσεις απευθύνονται σε εφήβους των οποίων οι γονείς έχουν πάρει ή βρίσκονται στη διαδικασία του διαζυγίου:
-Νιώθεις ένοχος/η για το διαζυγίο των γονιών σου;
-Νιώθεις ότι έχεις χάσει ένα μέρος της παιδικής σου ηλικίας εξαιτίας του διαζυγίου των γονιών σου;
-Νιώθεις ότι είτε ο ένας είτε ο άλλος γονιός σου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εσένα για συναισθηματική υποστήριξη;
-Νιώθεις ότι παίρνεις το ρόλο του διαιτητή στους καβγάδες των γονιών σου;
-Νιώθεις ότι είτε ο ένας είτε ο άλλος γονιός σου είναι τόσο απορροφημένος από τα προβλήματά του ή την καινούρια του σχέση που δεν έχει χρόνο για εσένα και τα δικά σου συναισθήματα;

Αν απάντησες "ναι" σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω ερωτήσεις, τότε πιθανότατα το διαζύγιο των γονιών σου σε επηρέασε με αυτό τον τρόπο. Βέβαια, οι απαντήσεις σου στις παραπάνω ερωτήσεις μπορεί να αντιπροσωπεύουν πολλά ζητήματα και προβλήματα. Η απόδοσή σου στο σχολείο, οι μελλοντικές σου σχέσεις ακόμα και η συναισθηματική σου υγεία τώρα και στο μέλλον επηρεάζονται από τον τρόπο με τον οποίο θα λύσεις τις δυσκολίες και θα χειριστείς τα συναισθήματα που σχετίζονται με το διαζύγιο των γονιών σου.

Βασικές αρχές

Κατ΄ αρχάς, δεν φταις ούτε προκάλεσες εσύ τα προβλήματα των γονιών σου. Κατά δεύτερο λόγο, είναι φυσιολογικό να έχεις έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις απέναντι στο διαζύγιο, που συχνά συνοδεύονται από την αίσθηση ότι σε τραβούν από δύο μεριές και ότι πρέπει να υποστηρίξεις είτε τον έναν είτε τον άλλο γονιό και να "σώσεις" αυτόν που υποφέρει περισσότερο και είναι συναισθηματικά πιο αδύναμος. Τέλος, έχεις το βασικό δικαίωμα να συνεχίσεις τη ζωή σου και να κυνηγήσεις τις ελπίδες, τα όνειρα και τις ανάγκες σου αυτή την περίοδο. Οι παρακάτω είναι κάποιες ιδέες για το τι έχεις δικαίωμα να ζητάς ή να ελπίζεις, ακόμα και αν οι γονείς σου δεν είναι σε θέση να σου το προσφέρουν αυτήν τη στιγμή ή να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι για εσένα:

-Έχεις το δικαίωμα να επιζητείς μια ικανοποιητική σχέση με τον κάθε γονιό.
-Έχεις το δικαίωμα να μη βρεθείς στα πυρά μεταξύ των γονιών σου, όσο αντιμετωπίζουν τα προβλήματά τους.
-Έχεις το δικαίωμα στα δικά σου συναισθήματα, είτε πρόκειται για θυμό, αγανάκτηση, απογοήτευση, πόνο, αγάπη κ.λπ.
-Έχεις το δικαίωμα να εκφράσεις και να δουλέψεις τα συναισθήματα αυτά και να συνεργαστείς με άλλα μέλη της οικογένειάς για να σε βοηθήσουν με τα προβλήματα που αντιμετωπίζεις λόγω διαζυγίου.
-Έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις να παραμείνεις στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για να σου προσφερθεί συγγενική και οικογενειακή βοήθεια στα προβλήματά σου, κυρίως τα σχολικά.

Πώς να... επιζήσετε συναισθηματικά και να ωριμάσετε μέσα από την εμπειρία του διαζυγίου

Οι παρακάτω προτάσεις μπορούν να σε βοηθήσουν να περάσεις την κρίση του διαζυγίου όσο πιο ομαλά γίνεται και να μπορέσεις να βοηθήσεις τον εαυτό σου στις δύσκολες αυτές στιγμές.

-Μη διανύεις αυτή την περίοδο μόνος/η σου
-Παρ΄ όλο που μπορεί να νιώθεις ντροπή για ό,τι συμβαίνει στην οικογένειά σου ή δεν θέλεις να σε λυπηθούν οι άλλοι, το να προσπαθείς να δείξεις την ανεξαρτησία σου με το να μη μιλάς σε κανέναν στη διάρκεια αυτής της κρίσης δεν βοηθά καθόλου.
-Ρεαλιστικά, η απομόνωση μπορεί να αυξήσει το άγχος και τη στεναχώρια σου και να δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα. Η υποστήριξη από άλλους και η αποδοχή από τους γύρω σου είναι πολύ σημαντικές σε αυτή την περίοδο των μεγάλων αλλαγών.
-Φρόντισε τον εαυτό σου συναισθηματικά και σωματικά
-Η προσαρμογή στο διαζύγιο των γονιών σου χρειάζεται πολλή ενέργεια. Αν δεν προσέξεις τον εαυτό σου, υπάρχει κίνδυνος να σε καταβάλει το στρες. Ακου τον εαυτό σου και τις ανάγκες σου: τα συναισθήματά σου δεν είναι τύραννοι, αλλά κομμάτια του εαυτού σου που πρέπει να ακούσεις και να φροντίσεις. Βρες χρόνο για να ακούσεις μουσική ήρεμα, να σκεφτείς, να κουβεντιάσεις με φίλους, να ξεδώσεις, να αθληθείς και να περάσεις καλά.
-Να περιμένεις ότι θα νιώσεις πολλά διαφορετικά συναισθήματα
-Εκτός από το θυμό και τον πόνο που φέρνει ένα διαζύγιο, μπορεί να αισθανθείς κατάθλιψη, μελαγχολία, στεναχώρια. Ενδέχεται να έχεις προβλήματα συγκέντρωσης και προσοχής και να ξεχνάς εύκολα. Ίσως να έχεις έντονες ανησυχίες για το μέλλον και αίσθηση ευθύνης για κάποιο μέλος της οικογένειάς σου. Όλα αυτά είναι φυσιολογικά και, για να "γιατρευτείς", θα χρειαστεί να περάσει κάποιο χρονικό διάστημα. Θα σε βοηθήσει να μοιραστείς τα συναισθήματά σου με άλλους που είχαν παρόμοιες εμπειρίες και είναι έμπιστά σου άτομα.
-Να πληροφορηθείς για ό,τι πρόκειται να γίνει. Συχνά τα διαζύγια συνοδεύονται από κακή πληροφόρηση, οικογενειακά μυστικά και, γενικότερα, τα παιδιά είναι τα τελευταία που ενημερώνονται. Είναι πολύ σημαντικό να σπάσεις τη "συνωμοσία της σιωπής" και να μιλήσεις στον κάθε γονιό χωριστά. Θα πρέπει να συζητήσεις ζητήματα όπως πότε θα βγει το διαζύγιο, πού θα μείνεις, πότε και πόσο συχνά θα βλέπεις τον άλλο γονιό, τι άλλες αλλαγές θα υπάρξουν στη ζωή σου (π.χ., σχολείο λόγω μετακόμισης, περικοπές σε εξωσχολικά λόγω οικονομικών κ.λπ.).
-Να αποφύγεις να πάρεις το μέρος του ενός γονιού. Αν είναι δυνατόν, να αποφύγεις να πάρεις το μέρος του ενός γονιού, ώστε να διατηρήσεις την ψυχική σου ισορροπία. Αυτό μπορεί να σου ζητηθεί είτε με ξεκάθαρο τρόπο, όταν ο ένας γονιός κριτικάρει και κατηγορεί τον άλλον, ή με πλάγιο τρόπο, όταν ο γονιός έχει συναισθηματικές ανάγκες, είναι ευάλωτος και ζητά τη βοήθειά σου σε υπερβολικό βαθμό (που νιώθεις ότι εσύ δεν παίρνεις καμία βοήθεια ή ανέλαβες το ρόλο του γονιού).
Ημερομηνία δημοσίευσης: 18/02/2010